Interview met de oprichter
‘MULTICYCLE BRENGT HET GEVOEL VAN KLANTENBINDING TERUG’
Een interview met Nico en Annemieke Bieleveldt, oprichters van Multicycle
Interview met nico en Annemieke bieleveldt
Veertig jaar geleden stonden Nico en Annemieke Bieleveldt aan de wieg van Multicycle. Na twintig jaar namen ze afscheid, maar nog steeds kijken ze met veel betrokkenheid en warme gevoelens naar de ontwikkelingen binnen ‘hun bedrijf’. Samen kijken we naar hoe Multicycle ontstond, wat de kracht was en is van deze kleine rijwielfabriek en kijken ze ook even mee naar de huidige ontwikkelingen en toekomst van Multicycle.
Als kind was Nico helemaal idolaat van auto’s. Dat is nog steeds zichtbaar. Als je bij hen thuis binnenkomt, is het eerste wat je ziet een vitrine vol prachtige miniatuurauto’s. Dat Nico in de fietsen terechtkwam is dan ook puur toeval: “In de jaren zestig vroeg fietsengroothandel Winkelhorst mij of ik vertegenwoordiger wilde worden in de rijwielhandel. Dat heb ik zeven jaar gedaan en het liep als een speer. Daar kreeg ik het gevoel voor de rijwielhandel.
Een eigen zaak
Na die zeven jaar kwam Nico terecht bij Peugeot. Ook zij wilden de markt op met fietsen. Toen hij zich na weer zo’n zeven jaar niet meer zo thuis voelde bij alle veranderingen binnen Peugeot, ontstond langzamerhand het idee een eigen bedrijf te beginnen: “Ik had in die tijd zo’n grip op die handel, iedereen kende mij en ik kende iedereen. Als je dan de kans krijgt zelf te starten, dan doe je dat. Het zit natuurlijk ook in mijn genen. Ik kom uit een ondernemersgezin, dus ik ben ermee groot geworden”.
“Dat is het”, vult Annemieke aan, “als die drive er niet was geweest iets voor jezelf te hebben, dan had je het nooit gedaan, dan was Multicycle er nooit geweest. Toen jij bij Peugeot weg wilde, kon je overal terecht. Iedereen kende jou in de rijwielbranche, en de grote bedrijven, Gazelle, Batavus wilden graag met jou in zee”.
Wat in die tijd de keus makkelijker maakte, was het feit dat Annemieke zelf ook graag weer aan de slag wilde. “De kinderen waren intussen wat groter en het was niks voor mij om thuis zitten. Voordat de kinderen er waren, werkte ik veel voor accountantskantoren. Daarom dacht ik in eerste instantie weer op zoek te gaan naar een kantoorbaan. Maar toen ontstond bij Nico het idee om voor zichzelf te beginnen en was het voor mij ook snel duidelijk dat we dat samen konden doen. Samen werken aan de opbouw van een bedrijf heeft veel voordelen. Ik weet gewoon hoe dat is en ik weet ook dat hij er dag en nacht voor gaat. Dus ik zei: dan doe ik mee!” Nico: “Dus ik had de beste boekhouder van Nederland. Ik deed de handel, was de hele dag op weg, en Annemieke deed alles op kantoor, de administratie en de organisatie. Samen een gouden team”.
Familiegevoel
Wat Multicycle al vanaf die eerste jaren kenmerkte was het gevoel dat vanuit samenwerking mooie dingen ontstaan. Dat zien ze allebei als de echte kracht van Multicycle. Annemieke: “Wij werkten vanuit een familiegevoel. Met de medewerkers hadden we het gevoel ‘we doen het samen, we zetten er samen de schouders onder’. Maar zo werkten we ook naar de klanten toe. Wij waren een klein bedrijf, en daar kan meer dan bij een groot bedrijf. Als ze bij ons een fiets wilden komen ophalen waar ze dringend om verlegen zaten, dan zeiden we: ‘haal hem vanavond maar even bij ons thuis op’. En als zo’n klant dan langs kwam, dan zetten we een kop koffie of schonken een borreltje. Zo ging dat”.
Familiegevoel
De verschillende onderdelen van hun fietsen kwamen van over de hele wereld. Dat betekende vaak een levertijd van negen maanden en vroeg dus om een goede planning. Dit stukje ‘timemanagement’ ziet Nico ook als een van de lastige aspecten in het vak. “We hadden nooit fietsen op voorraad. Alles was altijd verkocht. Dat was natuurlijk heel fijn, maar dan moet je wel zorgen dat de bestelde fietsen op tijd klaar zijn. Je moet wel leveren. Je moest dus negen maanden vooruitdenken, negen maanden vooruitplannen.”
Ook dit proces van plannen, produceren en leveren, wordt gekenmerkt door de samenwerkingsband met de klanten. “De grote bestellingen kwamen in het najaar, dat noemen we de winterorders”, vertelt Nico. “En als de zon dan ging schijnen in het voorjaar, en dan moest je toch echt zorgen dat die fietsen klaar waren. Want dan ging voor onze klanten de verkoop lopen. Iedereen wil dan naar buiten. Het was een kwestie van samenspel. Onze klanten konden begrijpen dat we de tent niet konden sluiten in september en ze begrepen ook dat we als kleine ondernemer niet een half jaar of langer fietsen op voorraad konden hebben”.
In het voorjaar gas geven
Annemieke vult aan: “We hebben ook nooit een medewerker in de WW gedaan tijdens de winterperiode. We hebben altijd mensen aan het werk gehouden. We wilden niet dat ze opeens met 30% minder salaris moesten doen. Dus zeiden we tegen onze medewerkers: het is nu een rustige tijd, dus er staat even wat minder druk op, maar als het voorjaar begint dan moeten jullie wel allemaal even goed gas geven. Zo konden we het afspreken met onze mensen, en zo konden we het ook uitleggen aan onze klanten”.
“In de periode voor de zomer kon het ook vaak gebeuren dat de monteurs op zaterdag in de werkplaats stonden”, vertelt Annemieke. “Alle zeilen werden bijgezet om voor de zomervakantie de bestelde fietsen te leveren. Uiteindelijk verwachten de klanten toch dat je levert. Dat verwachten ze zeker van een bedrijf als het onze. Een klein bedrijf met korte lijntjes. Het was oude jongens krentenbrood, en al gingen we op de kop staan, wij moesten zorgen dat die fiets geleverd werd. En we regelden dat ook. Soms ging het zo ver dat je andere handelaren vroeg of zij een bepaald type fiets nog hadden staan. Dan gingen we die fiets halen en leverde hem bij de klant die hem nodig had. Zo hielpen ze elkaar. Deze werkwijze is nu wel heel anders. Op dit moment kiest Multicycle voor een beperkt aantal modelvarianten. Dit zorgt ervoor dat de meer dan 180 dealers kortere levertijden zullen ervaren. Hierdoor kunnen zij duidelijkheid bieden aan hun klanten. Die kunnen zo makkelijker kiezen welke fiets het beste bij hen past”.
Enthousiasme en kennis
Multicycle is op dit moment op veel meer fronten in beweging, de fietsfabrikant is de afgelopen 1,5 jaar sterk ontwikkeld en zet een compleet nieuwe lijn op de markt. Nog steeds oerdegelijke Hollandse fietsen maar in een modern jasje. Stabiliteit en kwaliteit staan hoog in het vaandel. De toerfietsen en e-bikes zijn perfect voor zowel de actieve fietsliefhebbers als voor het jongere publiek.
De huidige ontwikkeling juichen Nico en Annemieke toe. “We rijden zelf ook op elektrische fietsen. De markt van de recreatiefietsen is op een gegeven moment verzadigd, dus er moet iets nieuws komen om die markt op gang te houden. En dat is de elektrische fiets geworden. Die heeft de rijwielmarkt weer gigantisch op gang gebracht. In het begin waren ze vooral populair bij de senioren, maar je zie nu ook de jongere generatie overstappen, de scholieren die vanuit de dorpen toch gauw zo’n 15 kilometer naar school moeten fietsen. Dus ook in die hoek heeft de markt een enorme impuls gekregen”.
Als ze over deze ontwikkelingen praten hoor je nog steeds een enorme betrokkenheid bij de rijwielwereld. Nico: De folders van Multicycle liggen bij ons achter in de auto en die gaan mee als we op vakantie zijn. Die folders delen we vaak de tweede dag al uit. Vroeger werd er altijd over auto’s gepraat en nu gaat het over fietsen. En iedereen weet dat wij uit de fietsenbranche komen, dus het gesprek komt snel op die fietsen uit, en dan is het natuurlijk heel fijn dat we altijd de folders bij ons hebben. Ik denk ook dat de mensen dat van ons verwachten, ze verwachten het enthousiasme en ze verwachten de kennis.
Als we morgen opnieuw zouden beginnen, dan redden we het weer
Multicycle nu: een goed gevoel
Los van alle noodzakelijke en belangrijke vernieuwingen zien Nico en Annemieke ook dat bij Multicycle de koers nu langzamerhand weer een beetje teruggaat naar ‘hun tijd’. Multicycle wil het gevoel van klantenbinding weer terugbrengen. Nico: “De wereld is natuurlijk wel heel anders nu, dus het zal nooit worden zoals wij werkten. Maar door kleinschalig en dicht bij de klanten te blijven, kun je duidelijk onderscheiden van de grote bedrijven. De rijwielhandelaren zijn vaak ‘persoonlijke ondernemers’, en die voelen zich veel prettiger bij de kleinere rijwielfabrikanten. Het gaat toch om de menselijke maat, om ruimte houden voor de afspraken die je maakt en niet werken met allerlei afnameverplichtingen zoals de grote jongens doen. Dat zorgt dat ze het je gunnen”.
Die gunfactor is volgens Annemieke een belangrijk aspect. “Je moet het elkaar gunnen en je moet het samen doen. Uiteindelijk ben je van elkaar afhankelijk. Het is erg belangrijk dat de medewerkers zich gewaardeerd voelen en het naar hun zin hebben. En als onze medewerkers ons helpen een mooi product te leveren dan beseffen de handelaren, onze klanten, dat ze leuk kunnen verdienen aan dat mooie product. En die klanten behandel je dus ook goed. Je staat klaar voor je klanten en dat weten ze. Je doet het samen en je moet het elkaar gunnen. Dat is de uiteindelijke succesfactor van Multicycle”.
Terugkijkend zegt Annemieke: “We begonnen gewoon met een grote hal met niks erin, Nico op de weg en ik daar alleen op kantoor. En toen we na twintig jaar stopten, keek ik rond en dacht: we hebben een mooi bedrijf opgebouwd, een financieel gezond bedrijf, een klein bedrijf, met een prachtig product. En dat hebben we toch maar mooi gered.”
Nico: “En als we morgen opnieuw zouden beginnen, dan redden we het weer”. Na een periode van veel turbulentie bij Multicycle, zien Nico en Annemieke het bedrijf nu weer een koers varen die vertrouwen geeft. “Ik heb er een goed gevoel bij” zegt Nico. Langzamerhand ontstaat er weer een bedrijf in de geest van het Multicycle dat wij veertig jaar geleden zijn gestart. Er zitten nu echt goede mensen en samen krijgen ze het gewoon voor elkaar”.