Fietsnieuws

Is Leonardo da Vinci de uitvinder van de fiets?

Gepubliceerd door Jan Verheijen
Op zondag, 15 maart 2015

Is Leonardo da Vinci de uitvinder van de fiets?

Onlangs maakten de kranten melding van Bill Gates’ exorbitant dure nieuwe optrekje. Het huis wordt geschat op 100 miljoen euro, maar vanwege de huidige instabiele huizenmarkt kunnen we er zo maar een stuk of tien van die flappen naast zitten. Ook is niet duidelijk of het manuscript van Leonardo da Vinci, waarvoor Gates in 1994 dertig komma acht miljoen dollar neertelde, bij de prijs is inbegrepen. Hij bewaart dit document namelijk in zijn woning. Is allemaal ook niet zo belangrijk voor ons fietsende sappelaars, of sappelende fietsers. Wel leuk om te weten is een onbevestigd nieuwsfeitje dat in dit geschrift genaamd Codex Leicester, een tekening is ontdekt van iets dat sterk lijkt op een accu of, zo je wilt batterij. 

Actuele vraag is of de werknemers uit de stallen van Gates een elektrische fiets aan het construeren zijn. Onlangs werd namelijk ook het gerucht verspreid dat Apple in het diepste geheim een auto ontwikkelt. We wachten af of nog beter: we gaan flink aan het sparen, want dat laatste is wel nodig om een nieuw speeltje van het meest gewaardeerde fruitmerk ter wereld te bemachtigen. Willen ze bij Microsoft wat de accu betreft nu terugvallen op het oudst bekende productontwerp? 

In het museum te Vinci proberen ze ons al een halve eeuw wijs te maken dat hun grote Leonardo de uitvinder is van de fiets. Compleet met kettingaandrijving! Dat Karl Freiherr Drais von Sauerbronn enkele honderden jaren na het Toscaanse genie pas op het idee kwam van het eerste rijwiel, een loopfiets nota bene, wordt voor het gemak even vergeten. Monniken die de beroemde Codex Atlanticus, een schrift met schetsen van Da Vinci restaureerden, waren rond 1960 wat te ijverig. Men vermoedt dat een van hen een klein fietsje tekende op een niet eerder ontdekte, vastgeplakte bladzijde. En: ecco un invenzione particolare - hoppa een bijzondere uitvinding! Zo kreeg de uomo universalis van de vijftiende, begin zestiende eeuw naast de Mona Lisa ook het rijwiel op zijn curriculum vitae! 

Misschien hou ik daarom wel zo veel van dat druk gebarende, theatrale Italiaanse volkje. De grote cineast Fellini noemde zichzelf ooit eens 'een geboren leugenaar.' Hij verduidelijkte dat met 'Ik zie geen scheidslijn tussen het imaginaire en het werkelijke.' Overdag filmde hij waarover hij 's nachts gedroomd had. 

Het blijft jammer dat maestro Leonardo wat betreft de aandrijvingsmogelijkheden van zijn vindingen op spierkracht was aangewezen. Voor zijn accu was nog geen motor beschikbaar. Zijn pogingen om een vliegtuig te bouwen, de ornithopter, leverden wel het eerste vliegongeluk op. Gelukkig voor de mensheid, maar jammer genoeg voor zijn assistent besteedde hij de proefvlucht uit aan de laatste. De eerste parachute, ook van Leonardo’s hand, was toen waarschijnlijk nog niet klaar. Het duurde trouwens nog tot 2008 voordat hiermee de eerste geslaagde sprong werd gemaakt.

Wellicht gaat Bill Gates nu aan de slag met de batterij van Leonardo da Vinci. Moeten we hem niet even een mailtje sturen? Het blijft toch een stuk eenvoudiger om even van Palm Beach naar Ulft te vliegen. In zijn eigentijds privé-vliegtuig. Hier staan de mooiste elektrische fietsen kant en klaar. Het wordt tijd dat ze in the States ook eens met MC kennismaken.

Over de auteur
Jan Verheijen uit Gaanderen, gepensioneerd kunstdocent en Rome-fietser.

Mijn liefde voor het fietsen is een laatbloeier. In 1998 maakte ik mijn eerste fietstocht naar Rome. Deze onderneming was ingegeven door het verlangen om de trip die mijn vader in 1928 maakte, na te fietsen. Zijn destijds geschreven reisverslag was een belangrijke leidraad bij mijn eerste grote tocht. Tegenwoordig maken mijn vrouw en ik regelmatig tevoren uitgestippelde dagtochtjes van rond 50 kilometer met een GPS-je op het stuur. Op de Expressive SE-premium hoop ik een fors aantal kilometers af te leggen.

Impressie

Voor zijn accu was nog geen motor beschikbaar

MULTICYCLE

Bekijk onze nieuwe
collectie fietsen op de website

Social media

U kunt dit artikel eenvoudig delen via social media.