Fietsnieuws

GPS-ondersteund elektrisch fietsen

Gepubliceerd door Jan Verheijen
Op donderdag, 19 februari 2015

GPS-ondersteund elektrisch fietsen

Het blijft een bijzondere ervaring dat mijn auto nauwelijks meer in beeld komt sinds ik elektrisch fiets. Vorige week moest deze naar de wasstraat en bijna was ik zelfs daarvoor op de fiets gestapt. Dat ik zo’n multicyclist zou worden, zelfs buiten het tropische en halftropische seizoen, had ik niet verwacht. In het begin was het even zoeken naar de optimale ondersteuning, zo tussen vijf en acht en de juiste versnelling maar dat gaat nu van een leien dakje. Vroeger, in mijn analoge fietsperiode zal ik maar zeggen, fietste ik wel eens op het elektrische exemplaar van mijn echtgenote. Daarbij gebruikte ik vrijwel altijd de maximale ondersteuning. Deze voor mij vanzelfsprekende gemakzucht is helemaal van de baan. Wel druk ik graag even op de boostknop wanneer ik een viaduct op moet, of schakel ik naar standje twaalf tot vijftien bij stevige tegenwind. Af en toe betrap ik mezelf er echter op een hele afstand te hebben afgelegd zonder zelfs de motor te hebben ingeschakeld.

Toen ik in 2000 van Rome naar Nederland fietste, was het in Oostenrijk eens erg verleidelijk om lekker met de wind in de rug te blijven rijden. Een soort elektrische fiets-sensatie avant la lettre. Op zeker moment ontdekte ik echter dat ik, al genietend, zo'n kleine dertig kilometer uit de koers was geraakt. Mijn huidige winterreizen spelen zich uitsluitend af in de directe woonomgeving, weinig kans op verdwalen dus, maar ik kijk er nu al naar uit om uitgebreid te gaan toeren in warmere oorden.

Voor grote afstanden gebruik ik inmiddels al zo'n tien jaar fietsnavigatie. In het bezit van alweer het tweede exemplaar ervaar ik een GPS als een geweldig medium. Anderen zweren bij de tegenwoordig zo populaire knooppunt-routes, maar ik stippel mijn fietsuitstapjes liever helemaal op eigen houtje uit. De voorpret begint al de avond tevoren aan de Mac. In Garmin BaseCamp zoek ik naar rood-blauw gestreepte fietsweggetjes en dan is het de kunst om daar zo weinig mogelijk vanaf te raken. Vervolgens controleer ik alles nog even in Google Earth. Daar kun je de verzonnen reis zelfs navliegen op snelheid en hoogte naar eigen voorkeur. Tenslotte transporteer ik de voorgeprogrammeerde fietsvreugde als KML of GPX naar het Garminhulpje. De volgende dag gaan de fietsen op de fietsdrager en op de plaats van vertrek schakel ik bij begin van de tocht mijn satelliet-gestuurde assistent in.

Na een fietstocht koppel ik de digitale wegwijzer weer aan de fruitcomputer en probeer ik mezelf uit te leggen waar en waarom ik ben afgeweken van de zorgvuldig geplande route. Soms was er sprake van een onverwachte culinaire verrassing en daarvoor heb ik, naast voor cyclistische genoegens ook een zwak. Onderweg lekker eten voorkomt dat je teveel afvalt en mijn echtgenote en ik willen beiden niet uitgemergeld thuiskomen. Stel je voor.

GPS-ondersteund vertier heeft een kleine leercurve en in het begin ging het ook wel eens fout. Gelukkig bestaan er forums waar enthousiaste mede-fietspadgebruikers je via internet van harte op weg helpen. Dat gebeurde in 2010 door een zekere Lex zelfs helemaal vanuit Mellieha op Malta. In het Nederlands! Best wel een behulpzaam volkje dus die fietsers. Ik geef toe dat het naar de bekende weg vragen ook z’n charmes heeft en daarvan maak ik, naast af en toe een uitgeprinte route en ondanks alle navigatie-wetenschap, ook graag gebruik. In 2010 was dat, onderweg naar Rome dé manier om met mensen in contact te komen. Voordat de behulpzame autochtonen aan hun relaas begonnen, vroeg ik wel even of ik hun antwoord mocht filmen. Dit leidde soms tot volstrekt onverstaanbare, maar zeer melodieuze dialectverhaaltjes. Hier op postzegelformaat -het gaat immers om het geluid- twee voorbeelden:

Over de auteur
Jan Verheijen uit Gaanderen, gepensioneerd kunstdocent en Rome-fietser.

Mijn liefde voor het fietsen is een laatbloeier. In 1998 maakte ik mijn eerste fietstocht naar Rome. Deze onderneming was ingegeven door het verlangen om de trip die mijn vader in 1928 maakte, na te fietsen. Zijn destijds geschreven reisverslag was een belangrijke leidraad bij mijn eerste grote tocht. Tegenwoordig maken mijn vrouw en ik regelmatig tevoren uitgestippelde dagtochtjes van rond 50 kilometer met een GPS-je op het stuur. Op de Expressive SE-premium hoop ik een fors aantal kilometers af te leggen.

Impressie

in 2000 van Rome naar Nederland

 

MULTICYCLE

Bekijk onze nieuwe
collectie fietsen op de website

Social media

U kunt dit artikel eenvoudig delen via social media.